Hitta relaterad information med hjälp av etiketter

X

Alla etiketter

H&H Webranking 2009 startar nu!



den 15 juni 2009

Denna vecka börjar H&H med sin årliga ranking av företagswebbplatser. Undersökningen, H&H Webranking, är den 13:e i ordningen. 2009 års rankingprotokoll är nyligen sammanställt och bygger som tidigare på kriterier bestämda av kapitalmarknaden.

Rankingprotokollet skapas genom att en enkätundersökning skickas till analytiker, investerare och journalister från främst Europa. Enkäten har till syfta att kartlägga dessa gruppers beteende och vilket innehåll och funktionalitet som efterfrågas.

Från och med 2008 genomförs även en separat enkätundersökning till studenter för att bättre kartlägga vilka behov och önskemål denna grupp har på karriäravsnitten på företagswebbplatser. 

Läs mer om årets fokusområden i artikeln "A sneak preview of the 2009 protocol" på webranking.eu.

H&H Webranking introducerar FT Europa 500

Tidigare har vårt urval av företag byggt på FT Europa 150. Detta urval, som publiseras av Financial Times varje år, består av de 150 största företagen i Europa, mätt i börsvärde, oavsett land. Vinnaren i denna lista har traditionellt fått stor uppmärksamhet, men eftersom vi rankar 700 företag tycker vi det är viktigt att även lyfta fram andra mindre företag. Vi kommer därför iår att börja använda den större FT Europa 500-listan i stället. Genom denna utvidgning kan fler företag konkurrera om titeln; bästa företagswebbplats i Europa. 

Nedan finner du antalet representerade företag i varje land. Storbritannien, Frankrike och Tyskland är överrepresenterade i listan med sammanlagt 45 procent av listan. I en del länder kommer vi dock att göra ytterligare rankningar se "extra" för det exakta antalet. Vi kommer även att fortsätta att publicera resultaten land för land.

"Genom att utvidga undersökningen stärker vi vår ställning som en paneuropeisk studie och kan erbjuda ännu mer benchmark möjligheter, trender och exempel på Best Practice till våra kunder. Under de senaste åren har vi sett ambitiösa företagswebbplatser som inte har fått tillräckligt med uppmärksamhet, bara för att de inte är stora nog att ingå i FT Europa 150. Nu får vi möjligheten att belysa dessa företag", säger Marcus Eriksson , ansvarig för undersökningen.

Sedan 2006 har vi även gjort en ”Eastern Markets” ranking som främst varit inriktad på Ryssland och Turkiet. Eftersom många av dessa företag ingår i FT 500, kommer vi därför inte längre göra en särskild Eastern Markets rangking. Istället kommer dessa företag integreras i vår vanliga Europa ranking. Många av dessa företag ser sig själva som internationella och vill hellre benchmarka sig emot resten av Europa än emot deras egna hemländer. Dessa företag har under en lång blickat mot väst för inspiration och kommer nu att kunna jämföras på lika villkor. Samtidigt ger detta också en möjlighet för europeiska företag att hålla ett öga på deras konkurrenter i öst.
 

Uppdaterad den 13 september 2012 15:05

Kommentera

Fält markerade med (*) är obligatoriska





Random code


Tipsa

Fyll i formuläret för att tipsa om sidan.



X

Kommentarer (0)