Hitta relaterad information med hjälp av etiketter

X

Alla etiketter

08-407 20 00

 

Se till att dina webbtexter kommunicerar



den 16 april 2009

Som webbansvarig behöver du se till att dina webbtexter kommunicerar det de ska. Särskilt i kristider då budgetar stramas åt, och det gäller att välja rätt åtgärder att satsa på. Se till att dina webbtexter kommunicerar det budskap du vill föra fram, i ett format som passar på nätet.

Om din företagswebbplats ska göra det arbete den är tänkt att göra, måste texterna optimeras för webben som medium. Dels ska sökmotorer och besökare kunna hitta dina webbsidor, dels ska läsare kunna ta till sig och förstå dina texter.

Anpassa texterna när du uppdaterar webben

Vid den här tiden på året är många färdiga med sina årsredovisningar och ska även uppdatera webbplatsen. Fall då inte i fällan att hälla in trycksakstexter som de är på webben! Dessa ofta långa textmassor som ögat och hjärnan klarar att ta till sig på papper blir oss övermäktiga på skärmen.

Varför det är så svårt att läsa på skärm

Några orsaker till varför det är så svårt att läsa på skärm är att:

  • Skärmen utstrålar ljus, vilket tröttar ögat snabbare än pappret som reflekterar ljus
  • Webbtexterna presenteras i vertikalt läge och scrollningen ger sämre överblick och högre belastning på korttidsminnet
  • Kroppsställningen är annorlunda – läsvinkeln på skärm är vanligen mer fast och läsavståndet längre

För att läsare på nätet ska kunna ta till sig innehållet i dina webbtexter behöver du anpassa texterna för webben.

Hur du anpassar texter för webben och läsning på skärm

Det finns mycket du kan göra med befintliga texter som inte kostar så mycket, men ger stor effekt!

Exempel på webbanpassning av texter (webbcopy) är:

  • flera ingångar i texten i form av kortare stycken (uppmuntrar till läsning, långa ger motstånd)
  • beskrivande mellanrubriker (avgörande för att behålla tveksamma läsare kvar på sidan och fortsätta leta efter relevant information)
  • sammanfattande ingresser
  • punktlistor och numrerade listor vid uppräkningar

Om du inte anpassar texterna kommer de inte att göra det arbete de syftar till att göra: kommunicera det budskap ditt företag behöver kommunicera till sina målgrupper. Detta gäller inte bara dina årsredovisningstexter – alla dina webbtexter behöver anpassas till nätet och skärmläsning – de behöver god webbcopy!

Sökmotoroptimera webbtexterna

Att sökmotoroptimera webbtexter innebär att göra det lättare för sökmotorerna att hitta dina webbsidor samt att placera dem så högt som möjligt i träfflistorna. I korthet handlar det om att identifiera nyckelord som sedan bör upprepas på varierade sätt i texterna. Med hjälp av verktyg kan du mäta och analysera trafiken till och från din webbplats. Bland annat kan du följa upp vilken trafik sökorden ger och analysera ifall dessa besökare tillhör målgruppen för din webbplats.

Webbcopy-tjänster på H&H

Vi på H&H kan hjälpa dig med webbcopy-tjänster. Vi erbjuder allt från checklistor för egen webbanpassning av texter till skräddarsydda utbildningar i hur du optimerar innehållet på webben. Vi skriver också webbtexter eller anpassar befintliga texter från trycksaker såsom årsredovisningar och företagsbroschyrer för din företagswebbplats, kampanjwebbplatser och intranät.

Ta kontakt med oss på H&H idag för att få en utvärdering av hur dina texter kommunicerar och hur de kan optimeras!

Uppdaterad den 29 april 2009 00:26

Kommentera

Fält markerade med (*) är obligatoriska





Random code


Tipsa

Fyll i formuläret för att tipsa om sidan.



X

Kommentarer (0)