Hitta relaterad information med hjälp av etiketter

X

Alla etiketter

Vet du hur ditt företag ser ut på Facebook?



Radera befintlig etikett

den 5 augusti 2010

Facebook meddelade i juli att de nu har över 500 miljoner användare. 3,8 miljoner av dessa finns i Sverige, det är alltså över 40 % av Sveriges befolkning som har ett konto på Facebook idag.  Det finns en hel del kritiska röster kring säkerhet och integritet på Facebook, men oavsett vad man tycker är den en av de viktigaste sociala webbtjänsterna i nuläget och som företag är det värt att se över sin närvaro.

Över en miljon webbplatser är idag integrerade med Facebooks plattform genom Facebook Connect vilket innebär att användarna loggar in på webbplatsen med sina Facebook-användarnamn. Bland dessa märks till exempel både svenska och internationella nyhetssiter som dn.se och independent.co.uk. Dessutom lanserade Facebook i år funktionaliteten Gilla-knappen som vilken webbplats som helst kan installera och som gör att en användare enkelt kan tipsa sitt Facebook-nätverk om vilka siter, blogginlägg eller artiklar han eller hon gillar.

Inom kort kommer även” Facebook Questions” att lanseras som gör att användarna kan ställa frågor till inte bara sitt eget nätverk utan även till sina vänners vänner och om man så önskar till en större del av Facebook-communityn. På så vis trampar även Facebook in på Googles domäner när användarna i större utsträckning kommer att vända sig till sina nätverk för att få svar på frågor jämfört med att nyttja sökmotorer.

Facebooks expansion en utmaning


Facebook har med andra ord blivit otroligt viktigt för hur vi kommunicerar, söker information och delar med oss av upptäckter och nyheter. För företag och organisationer innebär det både svårigheter och möjligheter i och med plattformens ökande popularitet och integrering med övriga delar av nätet. Svårigheter för att negativ publicitet kan få en enormt snabb och stor spridning. En missnöjd kund beklagar sig inte bara för sina fem närmsta vänner på telefon utan också för sina 100 bekanta online.  En riktigt missnöjd kund kan starta en ”jag hatar ditt företag”-grupp och få med sig tusentals anhängare.

Men det finns även otroliga möjligheter för aktiva och engagerade företag på Facebook.  Möjligheter att komma i nära kontakt med kunder och intressenter genom att starta välplanerade företagssidor eller förstärka medarbetarkänslan genom att sätta upp en företagsgrupp. Lägg ut delar av kundtjänsten på Facebook och bemöt kunderna på en arena de känner sig hemma i. Låt studenter, trainees och arbetssökanden mötas i en egen grupp bara för dem. Eller varför inte redan nu planera en strategi för hur man ska hantera trådar i Facebook Questions som kan komma att beröra företaget eller dess varumärken.

Se över ditt företags närvaro på Facebook
 

Så det är dags att se över ditt företags Facebook-närvaro. Finns det grupper eller sidor kopplade till företagsnamnet eller varumärken som ni inte har kontroll över? Är innehållet positivt eller negativt? Finns det automatuppdaterat innehåll från Wikipedia om företaget och hur ser i så fall denna information ut? Har ni skapat en egen företagssida och hur ser den ut, hur många ”gillar” er sida och hur kommunicerar ni med dessa personer? Hur ser kopplingen ut mellan er företagswebbplats och er företagssida på Facebook? Hur ska er framtida Facebook-strategi utformas?

Statistik från www.facebook.se samt www.facebakers.com


Share

Uppdaterad den 20 augusti 2010 08:32

Kommentera

Fält markerade med (*) är obligatoriska





Random code


Tipsa

Fyll i formuläret för att tipsa om sidan.



X

Kommentarer (0)