Hitta relaterad information med hjälp av etiketter

X

Alla etiketter

08-407 20 00

 

SCA bästa svenska webbplats enligt KWD Webranking 2011



Radera befintlig etikett

den 31 oktober 2011

Den årliga rankingen av företagswebbplatser som görs av KWD Webranking, publicerades idag i Dagens Industri.

SCA, SKF och Swedish Match i topp

SCA vinner med 80,5 poäng av 100 möjliga och är det enda bolag i den absoluta toppen som lyckas förbättra sitt resultat. Förra årets vinnare Swedish Match hamnar i år på en tredje plats med 73,5 poäng. Silvermedaljen går till SKF med 73,75 poäng.

Goda exempel på SCA:s webbplats är avsnittet för kreditmarknaden där mycket information om deras riskhantering ges och publicering av viktiga händelser månadsvis som ger en historisk tillbakablick. Det senare är gjort sedan 2008 och ger en möjlighet för besökarna att utvärdera företaget på längre sikt. SCA ligger också i topp i avsnitten social media och sök.

Sverige får lägre poäng i år

Sverige som land får lägre genomsnittspoäng i år och tappar två platser ner till plats 7. De rankade företagen bedöms utifrån ett protokoll som baseras på vad investerare, analytiker, affärsjournalister och jobbsökare förväntar sig av en företagswebbplats. Tyngdpunkt har i år lagts på att bolagen bättre ska kunna hantera de olika målgruppernas behov samt kravet på engelskspråkigt innehåll som nu är standard även för de svenska företagen.

Svenska företag får i genomsnitt lägre betyg på Press, Karriär och CSR avsnitten och höga betyg på IR och Bolagsstyrning. Svenska företag kan även förbättra informationen om varumärket, berätta mer om sin framtid, forskning och utveckling och erbjuda mer jämförande data mot konkurrenter och branschen.

Trenden ifrån tidigare år med högpresterande länder ifrån norra Europa i toppen håller i sig. Finland fortsätter att inneha det i särklass högsta snittet, följt av Tyskland, Danmark och Storbritannien.

Byggmax, SSBA och Fabege klättrar

Byggvaruhandeln Byggmax som nyligen lanserade en ny webbplats, blir årets klättrare och ökar med 11 poäng. Tvåa på listan är ståltillverkaren SSAB följt av fastighetsbolaget Fabege. En klar majoritet av de svenska bolagen, 76 av 91 jämförbara företag, har fått en lägre poäng i år jämfört mot 2010. Nio företag får högre betyg och sex företag får samma eller liknande poäng som 2010. Det resulterar i att medelpoängen för svenska bolag i år har minskat med 7,5 poäng (43,5 mot 51).

Elekta, SAAB, Stora Enso, SCA och Trelleborg är duktiga inom social media och 33 av de 100 svenska bolagen har engelskspråkiga applikationer tillgängliga i Appstore och 24 har motsvarande i Android Markets.

Om KWD Webranking

KWD Webrankings granskning omfattar de 100 största svenska börsbolagens webbplatser och sker efter ett granskningsprotokoll med 120 punkter.
Protokollet aktualiseras varje år. Sådant som är självklarheter för en webbplats utrangeras och nya dimensioner tas med. Det senaste året har vikt lagts på IR, sociala media, CSR och Employer Branding samt hanteringen av företagens varumärken.

Protokollet bygger på en årlig enkät som besvarats av drygt 500 investerare, finansanalytiker, journalister och arbetssökande. Undersökningen har genomförts årligen sedan 1997.

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner för undersökningen är:
KWD
Staffan Lindgren, Managing Director, International
Telefon 08-407 22 12

Hallvarsson & Halvarsson
Marcus Eriksson, Research
Telefon 08-407 22 17

 

Uppdaterad den 13 september 2012 15:01

Kommentera

Fält markerade med (*) är obligatoriska





Random code


Tipsa

Fyll i formuläret för att tipsa om sidan.



X

Kommentarer (0)