Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Hög tid för återbruk – portionera ut årsredovisningens innehåll

De flesta stora företag har nu publicerat sina årsredovisningar för 2018 – ett vårtecken så gott som något.

Det innebär att ditt företag har en genomarbetad beskrivning av bolaget som är godkänd av ledning och styrelse. Årsredovisningens bredd och förankring gör den unik. Dessutom handlar den både om dåtid och framtid. Den beskriver året som gått, men också de strategier och målsättningar som gäller för de närmast kommande åren.

Nu gäller det att återbruka och omformulera innehållet så att det går att använda i andra kanaler. Här kommer några tips på hur du kan använda ÅR-innehåll i din internkommunikation.

Vd-ordet

Att dela vd-ordet med alla medarbetare är för många en självklarhet. Men du bör se till att göra det med eftertanke. Det är troligt att texten vinner på att redigeras – och sannolikt förkortas – för att anpassas till målgrupperna. Som i all internkommunikation gäller det också att använda en kanal som medarbetarna använder och gillar. Dela gärna upp vd-ordet i flera kortare inlägg från vd. Korta texter läses mer! Kanske kan du enkelt göra en kit-film med några väl valda formuleringar? Om du har en hel vd-intervju att dela så marknadsför den med budskap som väcker medarbetarnas intresse i stället för att bara skicka länken.

Medarbetaravsnittet

Medarbetaravsnittet borde vara obligatorisk läsning för alla medarbetare. Men det är inte ens säkert att alla vet om att det finns. Plocka ut stycket om hur bolaget jobbar med mångfald och karriärutveckling och ta tempen vid kaffemaskinen – känner hen igen sig i beskrivningen om sin arbetsgivare? Har ni ett bra avsnitt att sprida kommer det att stärka det interna varumärket. Kanske har ni jobbat med att implementera värderingar eller nya medarbetarprocesser – påminn då om vad ni gjort, tacka för insatserna och passa på att berätta vad som blir nästa steg.

Hållbarhet och risker

Det går nästan inte att prata för mycket om hållbarhet idag. Särskilt inte om miljö. Se till att alla medarbetare vet vad ditt företag gör. I årsredovisningen finns målen, strategierna och information om vad ni uppnått hittills. Dela, dela, dela. Och uppmuntra till återkoppling och egna initiativ.

Den senaste tiden har mediedreven avlöst varandra och den ena ledande befattningshavaren efter den andra har tvingats avgå, i så vitt skilda branscher som bank, teater och logistik. En gemensam nämnare är dålig krishantering, bristande etik och otillräcklig känsla för den pågående transformationen i samhället. Men ditt företag jobbar säkert med risk- och krishantering. Det står om det i årsredovisningen. Ta avstamp i riskavsnittet och fundera på vilka medarbetare som behöver ha koll på vad och om det finns risker ni behöver prata mer om. Innan krisen uppstår.

Tänk framåt

Sista tipset i dagens inlägg: tänk på vilka kanaler ni vill använda 2020 redan i höst när du börjar planera innehållet för ÅR 2019. Gör en publiceringsplan för det innehåll som ska tas fram när du sätter dispositionen för årsredovisningen. Delningsekonomi och återbruk är hett även i årsredovisningsbranschen.

Sarah Östberg, Head of Communication Management  

Tisdagen den 28 maj klockan 9–12 håller vi vårt årliga årsredovisningsseminarium på IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16 i Stockholm. Seminariet riktar sig främst till H&H:s kunder, men även framtida kunder är hjärtligt välkomna i mån av plats. 

Reservera datumet och anmäl dig direkt här. Det fullständiga programmet kommer inom kort.



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group

Cookies
This website uses cookies as described in our Cookie policy. To see what cookies we serve and set your own preferences, please use your web browser's settings. Otherwise, if you agree to our use of cookies, please continue to use our website.