Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

När krisen är här

Ett företags förtroende tar flera år att bygga upp, men kan raseras på bara några minuter. När kriser uppstår krävs både strategisk planering och snabb, aktiv, kommunikativ krishantering. Ofta är det hanteringen av krisen – eller snarare bristen på hantering - som kan orsaka de största skadorna på varumärket.

Så, vad gör man då när krisen är ett faktum?

1. Ta initiativet och kommunicera direkt

Snabbhet är A och O. Se till att vara den förste som kommunicerar. I krisens inledning är bristen på information som allra störst, men kommunicera ändå det lilla ni vet, och behåll sedan kommunikations­initiativet.

2. Utgå från worst case

Ta krisen på allvar. Det blåser oftast inte över. Räkna med att det blir riktig illa. Och klarar ni det så klarar ni även lindrigare scenarier.

3. Visa empati

När kriser uppstår väcker det ofta starka känslor hos alla inblandade. Frågorna och beskyllningarna blir därefter. För att klara detta, försök att bemöta fakta med fakta och känslor med känslor.

4. Var begriplig

Håll dig konkret och till ämnet, vilka problem som finns och vilka åtgärder ska sättas in. Använd ett tydligt och lättbegripligt språk.

5. Prioritera organisationen

God internkommunikation är ett av de viktigaste områdena i en kris. De anställda är de som är kvar och ska orka arbeta upp varumärket igen efter krisen. Prioritera dem.

6. Ta in hjälp

När krisen bitit sig fast, tunnelseendet är ett faktum och handlingsalternativen är för få, är det ofta försent att ta in hjälp. Se till att ta in erfarna resurser med ett utifrån-perspektiv. Ring oss.

Det bästa sättet att undvika kriser är att ta kontroll över sina risker. Vill du veta mer om hur ni kan arbeta med risk- och krishantering, kontakta Theo Martins.



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 39 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group

Cookies
This website uses cookies as described in our Cookie policy. To see what cookies we serve and set your own preferences, please use your web browser's settings. Otherwise, if you agree to our use of cookies, please continue to use our website.